ZFŚS, fundusz socjalny, świadczenia socjalne, świadczenie urlopowe
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (348) z dnia 20.06.2013

Dofinansowanie letniego wypoczynku dzieci pracowników

1. Dofinansowanie wypoczynku dzieci ze środków ZFŚS

Zasady dofinansowania wypoczynku dzieci pracowników określone w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Zasady korzystania z ZFŚS reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), zwana dalej ustawą o ZFŚS.

W świetle art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS, działalność socjalna obejmuje między innymi usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku. Osobami uprawnionymi do korzystania z ZFŚS są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści (tj. byli pracownicy i ich rodziny) oraz inne osoby, którym przyznano w regulaminie prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z tego funduszu. Przy czym przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.

W odniesieniu do dzieci osób uprawnionych do świadczeń z ZFŚS najczęściej z funduszu są finansowane wyjazdy zorganizowane w formie wczasów, koloni, obozów i zimowisk. Do różnych form wypoczynku, o których mowa w ustawie o ZFŚS, można zakwalifikować także wyjazdy organizowane w ramach tzw. "zielonej szkoły". Faktem jest, że takie wyjazdy są organizowane w sposób nieco odmienny niż klasyczne kolonie czy wyjazdy turystyczne. Wypoczynek i rekreacja są w nich połączone z nauką, jednak nie odbiera to im charakteru wypoczynkowego i mogą zostać sfinansowane z ZFŚS. Zasady dofinansowania różnych form wypoczynku dzieci, w tym wyjazdów na "zieloną szkołę", powinien określać regulamin ZFŚS w celu uniknięcia ewentualnych niejasności co do warunków przyznania dofinansowania.


Opodatkowanie VAT świadczeń finansowanych w całości lub w części z ZFŚS

Jeśli pracodawca działa jako administrator ZFŚS i dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazuje nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie pracownikom albo innym osobom upoważnionym do korzystania z tego funduszu, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działania pracodawcy polegające wyłącznie na dokonaniu zakupów od osób trzecich, których nabycie w całości następuje ze środków ZFŚS (takich jak np. wczasów dla pracowników i emerytów, kolonii i obozów dla dzieci pracowników, karnetów uprawniających do korzystania z basenów, siłowni i innych obiektów sportowych, biletów do kina, teatru, kompleksowych usług polegających na organizowaniu określonej imprezy kulturalnej) w celu udostępnienia ich osobom uprawnionym na zasadach wymienionych w ustawie o ZFŚS podejmowane są poza sferą prowadzonej przez pracodawcę działalności gospodarczej (poza sferą jego aktywności jako przedsiębiorcy). Tym samym czynności te nie są podejmowane przez pracodawcę w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji należy stwierdzić, że w tym zakresie pracodawca nie jest podatnikiem tego podatku. Zasada ta ma również zastosowanie do sytuacji, gdy nabyte w ww. sposób świadczenia współfinansuje beneficjent, tj. osoba uprawniona do korzystania z ZFŚS, albowiem sam sposób finansowania nie zmienia charakteru ww. świadczeń.

Inaczej będzie wyglądać kwestia opodatkowania VAT czynności podejmowanych przez pracodawcę w ramach jego aktywności jako przedsiębiorcy - podatnika VAT, a polegających np. na świadczeniu przez pracodawcę, w związku z organizacją wycieczki na rzecz pracowników, usługi transportowej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, finansowanej ze środków ZFŚS (w całości lub części). Tego rodzaju czynności są bowiem rozliczane przez pracodawcę (podatnika VAT), zgodnie z zasadami ogólnie obowiązującymi w podatku od towarów i usług.

Powyższe wyjaśnienia wynikają z treści interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 27 maja 2013 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczeń finansowanych w całości lub w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nr PT1/033/20/831/KSB/12/RD-50859, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 31 maja 2013 r. pod poz. 12. Interpretacja ta została wydana w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej i jest wiążąca dla organów podatkowych podległych Ministrowi Finansów.


Opodatkowanie i oskładkowanie dopłat z ZFŚS do wypoczynku dzieci pracowników

Dla celów podatkowych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) updof, dopłaty z ZFŚS do wypoczynku dzieci pracowników mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania niezależnie od ich wysokości, jeśli łącznie spełnione będą następujące warunki:

  • wypoczynek zostanie zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
     
  • wypoczynek będzie miał formę m.in. wczasów, kolonii, obozów, w tym również będzie to wypoczynek połączony z nauką,
     
  • dopłata do wypoczynku dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18.

Oprócz dofinansowania samego wypoczynku zwolnione z podatku są również związane z nim dojazdy. Zwracamy uwagę, że przepisy podatkowe nie określają, w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zorganizowanego zaliczyć można zarówno te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, np. agencje turystyczne, jak i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością, np.:

  • szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wymienione w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. nr 12, poz. 67 ze zm.),
     
  • kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku.

Jeśli natomiast chodzi o składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, to dofinansowanie wypoczynku ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Wynika tak z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.) oraz z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).


Ewidencja księgowa dopłat z ZFŚS do wypoczynku dzieci pracowników

Ewidencja księgowa dofinansowania wypoczynku małoletnich dzieci pracowników ze środków ZFŚS przebiega za pośrednictwem konta 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych". Udzielenie i wypłatę tego dofinansowania można zaksięgować zapisem:

   1) przyznanie dofinansowania przez pracodawcę:
      - Wn konto 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
      - Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
   2) wypłata świadczenia:
      - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
      - Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący",
   3) refundacja środków z rachunku ZFŚS:    

      - Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
      - Ma konto 13-5/0 "Rachunek wyodrębnionych środków pieniężnych ZFŚS".

Przykład

I. Założenia:

1. Pracownica przedłożyła pracodawcy rachunek za kolonie letnie 12-letniej córki zorganizowane przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, na kwotę: 850 zł. Pracownicy przysługuje dofinansowanie z ZFŚS w wysokości 70% wartości kolonii, tj. kwota: 850 zł × 70% = 595 zł.

2. Dofinansowanie kolonii małoletnich dzieci ze środków ZFŚS nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz składkom na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, dlatego też pracodawca wypłacił pracownicy całą kwotę dofinansowania, tj.: 595 zł.

3. Jednostka dokonała przelewu na konto pracownicy z bieżącego rachunku firmowego, a następnie refundacji tej kwoty z rachunku bankowego ZFŚS.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - przyznanie pracownikowi dofinansowania 595 zł 85-0 23-4
2. WB - przelew dofinansowania na rachunek pracownika 595 zł 23-4 13-0
3. WB - refundacja środków pieniężnych z rachunku ZFŚS 595 zł 13-0 13-5/0

III. Księgowania:

Dofinansowanie wypoczynku dzieci ze środków ZFŚS

2. Dofinansowanie wypoczynku dzieci z bieżących środków obrotowych pracodawcy

Opodatkowanie i oskładkowanie dopłat ze środków bieżących pracodawcy do wypoczynku dzieci pracowników

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) updof, dopłaty ze środków obrotowych pracodawcy do wypoczynku dzieci pracownika, które nie ukończyły 18 roku życia, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki: wypoczynek będzie zorganizowany w formie m.in. wczasów, kolonii lub obozów, organizatorem będzie podmiot prowadzący działalność w tym zakresie.

Od wartości udzielonego dofinansowania ze swoich środków obrotowych pracodawca nalicza pracownikom zarówno składki na ubezpieczenia społeczne, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Świadczenia dla pracowników sfinansowane ze środków obrotowych firmy nie zostały niestety wyłączone z podstawy wymiaru składek.

Z uwagi na fakt, iż dopłata do wypoczynku dziecka pracownika jest oskładkowana i może być zwolniona z opodatkowania (jeśli spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b updof), przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pracodawca powinien pamiętać, że:

  • nie podlegają odliczeniu od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne potrącone przez pracodawcę ze środków pracownika, których podstawę stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b updof),
     
  • podatek nie podlega obniżeniu o kwotę pobranej przez pracodawcę składki na ubezpieczenie zdrowotne obliczonej od podstawy, którą stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b updof).


Ewidencja księgowa dopłat ze środków bieżących pracodawcy do wypoczynku dzieci pracowników

Dofinansowanie wypoczynku małoletnich dzieci finansowane ze środków obrotowych jednostki ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej na kontach zespołu 4 i (lub) 5. W związku z tym, iż dofinansowanie wypoczynku ma charakter świadczenia na rzecz pracowników, to ujmuje się je w księgach rachunkowych na koncie 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub na odpowiednim koncie zespołu 5, w zależności od przyjętych przez jednostkę zasad ewidencji kosztów.

Ewidencja dofinansowania wypoczynku dzieci pracowników, które nie ukończyły 18 lat, może przebiegać następująco:

   1) przyznanie dofinansowania przez pracodawcę:
         - Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społecznie i inne świadczenia" lub odpowiednie konto zespołu 5,
         - Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
   2) potrącenia:
      a) składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne obciążające pracownika:
         - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
         - Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne",
      b) podatek dochodowy od kwoty dofinansowania ponad limit wynoszący 760 zł:
         - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
         - Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne",
   3) wypłata dofinansowania po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne
       oraz zaliczki na podatek dochodowy:
         - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
         - Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".

Z reguły jednostki wypłacają dofinansowanie w pełnej wysokości, tj. bez potrąceń, czyli w kwocie brutto, a następnie doliczają dofinansowanie do wynagrodzenia zasadniczego i wtedy potrącają składki i podatek dochodowy wspólnie z wynagrodzeniem wypłacanym w miesiącu wypłaty dofinansowania.

Przykład

I. Założenia:

1. Pracodawca nie tworzy ZFŚS, ale dofinansowuje ze środków bieżących zorganizowany wypoczynek (wczasy, obozy, kolonie, zielone szkoły) dla dzieci swoich pracowników, które nie ukończyły 18 roku życia, do wysokości: 760 zł rocznie.

2. Spółka wypłaciła ze środków obrotowych dofinansowanie do obozu letniego zorganizowanego przez firmę turystyczną w wysokości: 760 zł, które jest zwolnione z podatku dochodowego, ale podlega składkom ZUS. Składki od wypłaconego dofinansowania zostały naliczone wraz ze składkami z tytułu wynagrodzenia za pracę wypłaconego w tym samym miesiącu.

3. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym.

4. Obciążenia składkowo - podatkowe prezentowały się następująco:

Wiersz Wyszczególnienie Kwota
w złotych
1. Wynagrodzenie za pracę 1.900,00
2. Dofinansowanie ze środków obrotowych do obozu dziecka 760,00
3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne: (wiersz 1 + wiersz 2) 2.660,00
4. Składki na ubezpieczenia społeczne do pobrania ze środków pracownika: (wiersz 3 × 13,71%) 364,69
5. Składki na ubezpieczenia społeczne do odliczenia od dochodu: (wiersz 1 × 13,71%) 260,49
6. Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne: (wiersz 3 - wiersz 4) 2.295,31
7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do pobrania: (wiersz 6 × 9%) 206,58
8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku: (wiersz 1 - wiersz 5) × 7,75% 127,06
9. Koszty uzyskania przychodu 111,25
10. Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu: wiersz 1 - (wiersz 9 + wiersz 5) 1.528,00
11. Zaliczka na podatek: (wiersz 10 × 18%) - 46,33 zł 228,71
12. Zaliczka na podatek do pobrania, po zaokrągleniu: (wiersz 11 - wiersz 8) 102,00
13. Do wypłaty: wiersz 1 - (wiersz 4 + wiersz 7 + wiersz 12) 1.226,73
14. Składki ZUS pokrywane przez pracodawcę (podstawa: 2.660 zł):
 
a) składki rentowa i emerytalna: 2.660 zł × 16,26% =  432,52
b) składka wypadkowa, np. 2%: 2.660 zł × 2% =  53,20
c) składka na FP i FGŚP: 2.660 zł × 2,55% = 67,83

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - przyznanie dofinansowania do obozu letniego małoletniego dziecka pracownika ze środków obrotowych pracodawcy 760,00 zł 40-5/2 23-4
2. WB - wypłata dofinansowania 760,00 zł 23-4 13-0
3. LP - lista płac:      
   a) wynagrodzenie brutto 1.900,00 zł 40-4 23-0
   b) zaliczka na podatek dochodowy 102,00 zł 23-0 22
   c) składki ZUS: 364,69 zł + 206,58 zł =  571,27 zł 23-0 22
4. WB - wypłata wynagrodzenia 1.226,73 zł 23-0 13-0
5. PK - składki stanowiące koszt pracodawcy:
432,52 zł + 53,20 zł + 67,83 zł = 
553,55 zł 40-5/1 22

III. Księgowania:

Dofinansowanie wypoczynku dzieci z bieżących środków obrotowych pracodawcy

www.ZFSS.pl - Świadczenia z Funduszu:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.